I UR OCH SKUR

AUGUST

"Var glad över varje smutsig fläck på dina barn. Varje fläck är ett bevis på att du har hälsosamma ungar."

 

 

 

PROMENADPEDAGOGIK!!

På promenad med de minsta, PYTTARNA

 

Vi har under våren 2009 "uppfunnit" ett nytt ord, PROMENADPEDAGOGIK!. Samtidigt har vi satt namn på vår ibland lite annorlunda verksamhet.

På många förskolor får barnen sitta stilla i en ring inne, under 30-45 min varje dag. På samlingar inne brukar det vara ganska vuxenstyrt enl. tradition i förskolan. Så  istället tar vi barnen och går en promenad. På promenaden kan det vara både planerad och inte planerad verksamhet. Oftast kommer olika uppslag till diskussion från barnen, från saker som dom hittar. Ibland har vi ett mål att gå till,  ibland går vi bara en promenad runt samhället eller i skogen (mest skogen). 

Man vet inte vad som kan hända under en promenad. Ibland möter man hundar, ibland hittar man en konstig tusenfoting eller en skalbagge. Det finns alltid någon sång eller ramsa att sjunga för spindlar, nyckelpigor eller andra figurer vi ser. Vi räknar träd och har varit och mätt omkretsen på vattentornet, med hjälp av våra armar. Vi lär oss färger och former genom att titta på bl.a bilar eller cyklar. Vi letar former på allt vi möter. Om det är något som vi vill att barnen ska få extra kunskap om, så gör vi ett äventyr i form av tex. en tipspromenad eller rörelseslinga. Vi har även gjort en speciell bana inför utvecklingsamtalet, där vi checkade av både kunskap och motorik.

Vi lär barnen med hela kroppen. Ska vi räkna gör vi det med oss själva som verktyg eller kottar, stenar eller pinnar. Ett ex. var när vi en dag diskuterade hur många barn det skulle vara kvar om vi hade tappat bort tre stycken under vår utflykt. Vi gömde tre stycken bakom oss och så räknade vi dom som var kvar. Sen fick de "försvunna" barnen komma fram och så räknade vi igen. Barnen lär sig väldigt bra om dom rör på sig samtidigt som dom får olika uppgifter att utföra. Motorik och inlärning med hela kroppen, hör ihop. Genom att man behärskar motoriken väl, så kan hjärnan arbeta fritt med att ta in kunskap. Kunskapen "sätter" sig i kroppen när man är med om en upplevelse kring lärandet.

På en promenad får det inte gå fort. Det ska vara många stopp och man ska ha kul och umgås med varandra. Men en promenad kan vara ganska lång. Det beror ju naturligtvis på hur gamla barnen är och vilket väder det är. Men även mycket små barn, 1 åringar, kan gå ganska långt, om det händer grejer hela tiden och promenaden är upplagd på ett sätt som passar 1 åringar.